niedziela, 6 grudnia 2015

Przywdziać Czerń - omówienie zestawu fabularnego


Wkrótce wyjdzie pierwszy zestaw fabularny. Od dłuższego czasu znane są już karty jakie będą dostępne. Poniżej je omówię na podstawie toczonej dyskusji na forum oraz zamieszczę własne przemyślenia. Ps. ponieważ tylko część kart znana jest z tłumaczenia, zatem niektóre z nich są przetłumaczone "roboczo". Po wyjściu polskiej wersji zestawu poprawię nazwy kart.


Will
Karta wałkowana na forum od długiego czasu. Umiejętności takie jak omijanie i dociąg są bezcenne. Cała sztuka będzie polegać na wystawianiu Willa w odpowiednim momencie bądź skazaniu go później na śmierć jak przegra się walkę na miecz. Will na pewno przyda się w taliach Nocnej Straży zapewniając momentami przewagę na stole i na ręce.
Ocena: 4


Straż w potrzebie
Nocna Straż jest w potrzebie, ale to nie dociągu potrzebuje, ale pieniędzy. Tak naprawdę karta daje nam 1-2 karty, ale od tego mamy już inne karty do dociągu, a pod tę potrzebne są jeszcze odpowiednie karty fabuły. Może jak powstanie jakieś combo to będzie przydatna karta. Na razie średnio ją widzę.
Ocena: 3


Maester Luwin
Ciekawa postać, do gry kombinacyjnej z innymi postaciami. Koszt do statystyki jest odpowiedni. Dzięki karcie fabuły omówionej na końcu posta może wyjście kiedy będzie potrzebny. Dodatkowo rzadka dla Starków ikonka intrygii. Karta do grania w specyficznych taliach. Bran odporny na Dziki Ogień przeciwnika. Swoją drogą mały Rickon staje się grabieżcą. Co dziadziunio musiał mu naopowiadać, że młody Stark stał się taki agresywny
Ocena: 3


Dama
Kolejny wilkor, ale pierwszy który nie jest postacią. Za 1 mamy +2 siły, które może przeskakiwać z postaci na postać. Zmusza przeciwnika do blokowania silniejszymi postaciami. Z Sansą kręci punkty zwycięstwa. Znając przecieki z kolejnych zestawów fabularnych wiemy, że wokół Sansy można budować część talii, więc pewnie Dama zagrzeje miejsce w niejednej talii Starków.
Ocena: 4


Rycerz z Arbor
Za 2 mamy postać z mieczem i oczkiem. 1 siły tu nie przeszkadza, bo zawsze można napompować. Tyrellowie nie mają aż tak dużych problemów z ekonomią. Często zostawiają coś na zasadzkę, więc opcjonalnie będzie można zasoby wykorzystać na tę postać. Idealna do talii weeni, popularnych po ostatnich worldsach. Wkrótce dojdą kolejne karty z rodu Redwyne i Rycerz z Arbor będzie jeszcze lepszy.
Ocena: 5


Barka Wycieczkowa
Kapitalna karta. O ile złoto można pobierać z różnych źródeł i strata 1 nie boli tak bardzo, to z dociągiem bywa ciężko. Sprawdza się, jak przeciwnik poczyścił Ci rękę bądź na końcówkę gry, kiedy trzeba dobrać odpowiednie karty, a ekonomia i tak jest już rozbudowana. Przy wydarzeniach Tyrella (Dziewica i Miś) można sobie jeszcze poukładać karty, tak aby dobrać to co potrzeba.
Ocena: 5


Renly Baratheon
Początkowo chciałem być wyrozumiały dla tej karty. Że opcjonalnie do talii ze sztandarem może się przydać, ale szału nie ma, dupy nie urywa (tylko Rycerz Kwiatów ma inne zdanie w tej kwestii). Jednak po zobaczeniu spoilerów kolejnych zestawów fabularnych dochodzę do wniosku, że Renly jest beznadziejny. Dlaczego? Koszt 6 i ma wszystkie ikonki oraz siłę 4, to jeszcze nie tragedia. Umiejętność też znośna. Więc dlaczego uważam, że to słaba karta? Po pierwsze lepiej wrzucić Littlefingera niż go. Tańszy o 1, daje kasę na co chcemy i ma efekt wejścia, czyli nawet jak zginie w tej samej turze, albo dostanie mleczko to i tak nie czujemy, ze zmarnowaliśmy tyle złota. Dodatkowo widać że twórcy zrobili pewną granicę wśród postaci. To co ma siłę mniejsza niż 5 to leszcze. Dracarys pali, korona która wkrótce wyjdzie też zabija, a Stark podbierze taką postać... Wystarczyło dać Renly'emu 5 siły i zabrać ikonkę albo dać inną umiejętność typu wszyscy rycerze nie Baratheonowi dostają +1 siły aby karta była grywalna. A tak to mamy postać która przeleży w klaserze i będzie czekała, aż twórcy gry zrobią beznadziejnego Lorasa, aby Renly nie był samotny.
Ocena: 1


Wojenny Młot  Króla Roberta
Dodatek z typową dla Baratheonów mechaniką klękania postaci. Generalnie wzmacniam nim Roberta. Jednak jak dla mnie ma on lepsze zastosowanie. Jak pisałem przy okazji Renly'ego, twórcy zrobili wyraźną granicę między postaciami którzy mają do 4 siły i tych co mają więcej. Do tej pory grając przede wszystkim z Targrayen'ami gracz Baratheonów obawiał się atakować Melisandre aby nie nadziać się na Dracarys. Wkrótce wyjdą nowe karty dające w kość postacią z 4 siły lub mniej. Dlatego Młotek często będzie gościł w rękach czerwonej kapłanki. W miarę sensowny jest jeszcze w rękach Davosa, który mijając dzięki podstępowi obronę klęknie postacią przeciwnika. Dodatkowo karta nie jest lojalna i nie ma obostrzeń, że tylko dla Baratheona. Zatem Balon czy Rycerz Kwiatów też nim nie pogardzi.
Ocena: 4



Ogar
Karta o której dużo mówiono odkąd ujrzała światło dzienne. Za 3 mamy postać z siłą 6 i dwoma ikonkami. Dodatkowo zasadzka. To powoduje, że negatywny efekt w postaci odrzucenia karty bądź powrotu Ogara na rękę nie jest tak dokuczliwy. Dodatkowo z tej umiejętności też można zrobić bonus. Lannisterowie z reguły nie cierpią na brak gotówki, więc tura może wyglądać tak: atak Ogarem, wygrywa i wraca na rękę. wchodzi z zasadzki, wygrywa i wraca na rękę, znów wchodzi i broni i tak w kółko... Przyda się zarówno do talii kontrolnych jako finiszer, jak i do talii weeni.
Ocena: 5



Powóz Cersei
Karta teoretycznie daje dociąg bądź złoto. Jednak problemem jest warunek jaki trzeba spełnić. Raz mamy mniejszą inicjatywę, co przy małej puli kart fabuły powoduje, że część z nich jest na styk i aby zwiększyć szansę wygrani inicjatywy trzeba by zostawiać na dłużej Królewski Trakt. Po drugie jeśli wygramy inicjatywę, to na dzień dzisiejszy lepiej oddać palmę pierwszeństwa przeciwnikowi. Przy małej ekonomi lepiej jest zobaczyć co wystawił przeciwnik a potem dać kontrę wystawiając odpowiednie postacie. Poza tym jak już obroniliśmy (lub nie) to co chcieliśmy widzimy na jakie ataki możemy sobie pozwolić. I tu jest pytanie czy aby na pewno chcemy być pierwszym graczem... Mimo podania tych wad, uważam że karta będzie użyteczna. Teraz nawet jak przegramy inicjatywę przeciwnik będzie musiał się zastanowić czy dać nam pierwszeństwo i bonus z tej karty czy samemu zostać pierwszym graczem, a my odpowiednio przygotujemy sobie turę po zobaczeniu co on wystawił.
Ocena: 4



Tron z Morskiego Kamienia
Karta jest kapitalna. Kosztuje 1 i idealnie pasuje do Greyjoyów. Za niebroniony atak na mieczu zamiast poświęcenia jakiejś słabej postaci, ginie postać kluczowa. Warunkiem jest aby nie miała ona dodatku. Po pierwsze ilość dodatków obecnie nie jest imponująca, po drugie zawsze możemy mieć Konfiskatę, aby pozbyć się tego problemu. Myślę, ze karta będzie szczególnie cenna w taliach Greyjoyów wraz z Melisandre. Wówczas postęp i klękanie postaci przeciwnika pójdzie idealnie w parze. W taliach lojalnych będzie czasem problem z klęknięciem karty frakcji, bo będziemy ją wykorzystywać na zagrywanie kart. Wkrótce problemem u Greyjoyów będzie jak te wszystkie dobre karty pomieścić.
Ocena: 5



Powstanie Krakena
Generalnie ulepszone Wichry Zimy. Do rzucenia w późniejszej fazie z uwagi na małą ekonomię i rezerwę. Rozwinięcie strategi na ataki niebronione. Kolejna karta powodująca większą ilość tali Greyjoy+Baratheon. Idealne do talii weeni.
Ocena: 4


Książęcy Kupiec
Postać kosztująca 3 i mająca 3 siły i tylko jedną ikonkę. Statystyki nie powalają. Jak otrzyma dodatek to ma 4 siły i miecz. Problem z tym że dodatków nie ma za wiele. Jak już mamy jakiś to lepiej dodać inne postaci niż ta. Przy porównywalnych postaciach: Smoczki, Jorah, Nieskalani czy Wojownicy z Warkoczami wypada blado. Nie ma za bardzo miejsca dla tego pana, chyba że za jakiś czas wyjdzie coś co będzie wiązało się z Kompanem.
Ocena: 2


Vaes Dothrak
Tanie miejsce pozwalające usuwać dodatki. Koszt całkowity operacji to dwie karty (Vaes oraz odrzucany dodatek) i 1 złota. Obecnie niezbyt grywalne, ale patrząc na karty jakie wychodzą za jakieś czas będą pojawiać się talie Targrayenów bazujące na kilku postaciach dopakowywanych dodatkami albo będącymi wrednymi dla przeciwnika (Korona wejdzie za jakiś czas). Karta z potencjałem na przyszłość.
Ocena: 2


Bękarcia Córka
Tania postać, która do efektywniejszego zastosowania potrzebuje Czerwonej Żmij aby wykorzystać jej potencjał. Martelle i tak czasem wolą przegrać bitwę aby potem uderzyć ze zdwojoną mocą (patrz: Słoneczna Włócznia). Będzie pewnie często widywana w gracz kilku graczy, bo obrywa każdy przeciwnik. W taliach weeni takich jak na worldsach też przydatne bo szybko wychodzi na stół i oczyszcza rękę przeciwnika.
Ocena: 4


Dalekosiężny Plan
Karta fabuły dla Martelli. Czy przydatne? Problemem jest niska inicjatywa. Jeśli była by wyższa to pewnie większość graczy Martelli by brała tę kartę.Przy obecnej modzie na granie tanimi martellowskimi postaciami, nie ma miejsca dla tego Planu. Jednak jest to idealna karta na jakiś combo/quasi combo deck. Złoto w następnej turze przeznaczone np. na zmasowany atak z Czerwoną Żmiją na czele. Pamiętajcie, że dostajecie 1 złota nawet po waszym ataku, więc mały kapitał można uzbierać.
Ocena: 3


Wsparcie Ludu
Chyba najlepsza karta w tym zestawie. Tania z mocnym efektem. Idealna dla Targrayenów, gdyż Ci mają już lokację reagująca na wygraną walkę na koronki (Plac Kar, dodatkowo jego efekt odpali się po wyciągnięciu tego miejsca tą kartą). U Greyjoyów, aż trudno będzie wybrać co wyciągnąć tą kartą (przeważnie będzie to Wielki Kraken, szczególnie jeśli atak na koronki był nie broniony, bo od razu można wykorzystać jego umiejętność). Można poprawić również ekonomię wyciągając np. Różany Trakt. Z obecnych miejsc jedynie Mur ze względu na koszt nie może być wyciągnięty.
Ocena: 5


Ulica Sióstr
Działanie podobne do wcześniej omawianej karty. Ważne że działa także jak obroni się czyjś atak. Pytanie czy przy obecnie preferowanych taliach kontrolnych znajdzie się miejsce dla karty dla talii typu rush. Dodatkowo jako karta neutralna w taliach z Wiernością może zabraknąć na nią miejsca. Na razie dobre w Tyrellach: mając Informatorkę Olenny i Starcie Królów można zebrać połowę potrzebnych punktów. Karta będzie bardzo dobra w grach na kilka osób.
Ocena: 4


Zwołanie Wasali
Bardzo klimatyczna karta, z opcją na powstanie niegdyś talii na armiach. Jednak z drugiej strony jest to karta fabuły z lepszą ekonomią niż Wichry Zimy ale opcjonalnym większym roszczeniem. Na razie niezbyt grywalne (najlepiej działałaby z Nieskalanymi), ale w przyszłości pewnie będzie do popróbowania.
Ocena: 3



Jestem Tu, Aby Służyć
Mała inicjatywa, natomiast karta dobra aby od razu wrzucić do gry potrzebnego maestera. W jakich taliach zatem będzie przydatny? W Nocnej Straży (Aemon), Baratheonach (Cressen by zrzucić Mleko), ewentualnie Martellach  (Caleotte) a w pozostałych raczej średnio pomocna.
Ocena: 4

Wszystkie zdjęcia kart pochodzą ze strony Card db

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz