wtorek, 1 marca 2016

Nie wszystko złoto co się świeci, czyli jak w tym stosie znaleźć perełki - Greyjoy

Pora na omówienie kart Greyjoyów, których specjalnością jest stwarzanie sytuacji w której żadna z przeciwnych postaci nie będzie blokować.


Aeron Mokra Czupryna
Nie ma tu dużo co opisywać. Zapewnia komfort, gdyż nawet jak kluczowe postacie (Balon, Euron, Asha) zginą to wkrótce wrócą. Oznacza to, że generalnie wychodzimy na plus po rzuceniu karty fabuły Dziki Ogień Najlepiej mieć w talii jeszcze Żelazny Tron, aby wygrywać dominację. Zapewnia potrzebną przewagę przeciwko talią nastawionym na zabijanie kluczowych postaci (Targrayen, Stark). Właśnie dla niego lepiej trzymać Powstały z Morza. Problemem będzie Korona ze Złota. Przeciwko Targrayenom nie atakować jeśli stoi Danaerys bądź jeśli nie doda mu się 2 siły ze statku. W talii 2-3 sztuki
Ocena: 5


Alannys Greyjoy 
Najmniej popularna unikatowa postać Greyjoyów z podstawki. Łatwiej wymienić jej wady niż zalety. Nie jest Żelaznym Człowiekiem, więc Mokra Czupryna nie wróci jej ze stosu zabitych. Nie jejst lojalna, więc nie obniżymy jej kosztu Wiernością. Zmniejsza co prawda warunkowo rezerwę przeciwnika, ale manipulowanie ręką to nie jest specjalność rodu spod znaku Krakena. Jedynie ikona intrygi zachęca czasem aby włączyć ją do talii. Wraz z Zestawami Fabularnymi zabraknie dla niej miejsca. Wystarczy 1 sztuka w talii.
Ocena: 3


Asha Greyjoy 
Jedna z najlepszych postaci Greyjoyów. O niebronione wyzwania Greyjoyów łatwo więc Asha robi 2-3 ataki na turę. Często zagrywa się na nią Małe Ptaszki, aby mogła atakować na intrygę i aby nikt jej nie dolał Lyseńskich Łez. Cechy Lady i Żelazny Człowiek też na plus bo działa ze Szlachetną Sprawą oraz Mokrą Czupryną. 3 sztuki w talii.
Ocena: 5


Balon Greyjoy 
Jedna z najlepszych postaci w podstawce. Daje 90% pewności na niebronione wyzwanie (jeśli siła bloku wynosi 0 efekt jest taki sam jakby przeciwnik nie blokował). Jak przeciwnik ma mocniejszą postać to warto go wesprzeć Zwiadowcą Żelaznej Floty. Ewentualnie silniejsze postacie omijamy podstępem (czyli atak ze wsparciem innej postaci, bądź z Wielkim Krakenem). Dobrze dołączyć do niego Małe Ptaszki (ochrona przed Lyseńskimi Łzami) oraz Pieczęć Namiestnika, aby atakował częściej. 3 kopie w talii.
Ocena: 6


Euron Wronie Oko
Karta genialna z kilku względów. Ma wszystkie ikonki, jest silna i dodatkowo w zależności od sytuacji poprawa dociąg bądź ekonomię. Często zostawiany do obrony. Najczęściej łapie od przeciwnika co turę Królewski Trakt. Jak brakuje dociągu to można podebrać Meander albo Czerwoną Twierdzę, gdzie przy Balonie nie trudno o spełnienie warunku dociągu. Pomocne będzie My nie Siejemy. Jest Renoma, jest Grabież, są ikonki i siła, czego chcieć więcej.... 2-3 kopie w talii.
Ocena: 6


Maester Wendamyr 
Nie ma co się nad nim rozwodzić. Jedna ikonka. Plusem jest podstęp, ale nie jest Żelaznym Człowiekiem co znacznie ogranicza, jego użycie. 1-2 w talii.
Ocena: 3


Theon Greyjoy 
Postać dobra bo ma podstęp i dwie ikonki. Do pomocy aby nikt nie bronił i do zbierania punktów. Niestety dość często się zdarza, że w którymś momencie ginie i żetony przepadają. W pierwszej turze z Ashą i Atakiem z Ukrycia mogą zrobić przeciwnikowi jesień średniowiecza. Poza tym pomaga dopchać się do 15 punktów. 2 sztuki w talii powinny wystarczyć. Można dołączyć do niego Toporek, dając przeciwnikowi wybór: blokujesz i giniesz, albo nie blokujesz a ja dostaję 2 punkciki.
Ocena: 4


Załoga Czarnego Wichru
Typowa jednostka za 3. Grabież, jako wsparcie dla Eurona. Żelazny Człowiek, więc w razie czego Mokra Czupryna wydobędzie go z powrotem na światło dzienne. 2-3 sztuki w talii.
Ocena: 4


Utopieni
Im więcej statków tym są silniejsi. A statków z miesiąca na miesiąc będzie więcej. Pytanie czy nie zabraknie dla niego miejsca przy tylu dobrych kartach dla Greyjoyów. Jest niestety dość drogi. Niewrażliwy na Makowe Mleko. Jeden z niewielu który może powstrzymać Lorasa. 2-3 sztuki w talii.
Ocena: 4


Sprzedawca Ryb z Żelaznych Wysp
Obniżarka jak inne. 3 sztuki w talii.
Ocena: 5


Szkutnik z Lordsportu
Jedna z ciekawszych postaci nieunikalnych z podstawki. Generalnie blokuje większość lokacji rodowych, gdyż te z reguły wymagają klęknięcia oraz Królewski Trakt. Problem to niska siła, przez co wilkor może do pożreć, smok spalić, a Targreyenowie wychłostać. 2-3 sztuki w talii.
Ocena: 4


Słony Nawigator
Dodatkowa inicjatywa zawsze mile widziana, tym bardziej że Greyjoyowie lubią decydować kto zaczyna. Żelazny Człowiek, więc zawsze jest szansa że wróci, ale tylko jedna ikonka, co obniża jego wartość. 2-3 sztuki w talii.
Ocena: 3


Toporek
Karta powodująca wiele dylematów u przeciwnika. Dobrze dołączona daje komfort gry. Problemem karty jest to, że wraz z kolejnymi miesiącami będzie wychodzić dużo dobrych i bardzo dobrych kart Greyjoyów nie będącymi postaciami, i może stracić miejsce w talii. Obecnie 2 sztuki powinny wystarczyć.
Ocena: 4


Wielki Kraken
Podstawowa karta Greyjoyów z uwagi na możliwość dociągu karty. O spełnienie warunku - wygranie niebronionego wyzwania - nie będzie trudno z uwagi na postacie z podstępem. W późniejszym etapie gry lepiej zbierać z tej karty punkty. Dodatkowo warto pamiętać, że Balon otrzymuje podstęp więc łatwiej będzie omijać silniejsze postacie. 2 sztuki w talii powinny wystarczyć.
Ocena: 5


Zwiadowcy Żelaznej Floty
Dużym plusem tej karty jest koszt, dzięki czemu w setupie możemy wyłożyć więcej kart, czyli skracamy sobie talię. Dodatkowa siła to zawsze konieczność dla przeciwnika zwiększania ataku/obrony. Dodatkowo dodając siłę Balonowi, jest on w stanie ominąć praktycznie każdą obronę. Dodatkowo Utopieni stają się jeszcze silniejsi. Obecnie 3 sztuki w talii. Wraz z dodatkami możliwe, ze zostaną wymienione na lepsze modele łódek.
Ocena: 4


Morska Wieża
Ekonomia i wszystko jasne. 3 sztuki w talii.
Ocena: 5


Powstały z Morza
Zawsze jest możliwość uratowania naszego ważnego bohatera. Dodatkowo zwiększa siłę, co w konfrontacji z Targrayenami może uratować, np. Ashę. Jednak przy tylu bardzo dobrych kartach nie-postaciowych wraz z nowymi kartami ta będzie jedną z pierwszych do wymiany (choć zawsze lepiej jakąś sztukę zostawić), gdyż Mokra Czupryna też zawsze pozwoli wrócić Żelaznego Człowieka, a warto trzymać też tę kartę aby chronić właśnie Aerona. Obecnie 2 sztuki powinny wystarczyć.
Ocena: 4


Uścisk Krakena
Karta dobra, ale warunkowa - trzeba być pierwszym graczem a nie zawsze się to opłaca. Poza tym może brakować miejsca, gdyż przy tylu dobrych wydarzeniach i lokacjach trzeba decydować o cięciach. Ponadto wkrótce wyjdzie statek-zamiennik i Uścisk może na stałe wylecieć z talii. Obecnie 2 karty to max z uwagi na warunek być pierwszym graczem (chyba, że planujesz grać zawsze jako pierwszy to wówczas ta karta jest jak znalazł).
Ocena: 4


My Nie Siejemy
Jedna z najlepszych kart niepostaciowych Greyjoyów. W taliach z Wiernością nie trzeba mieć złota aby to zagrać, a przeciwnika brak Twojej gotówki może uśpić. Karta ściąga zarówno lokacje, co dobrze współdziała z Euronem. Ponadto ściąga Makowe Mleko z Eurona bądź Balona. Must have w taliach Greyjoyów. 3 kopie w talii.
Ocena: 5

Budując talię Greyjoyów trzeba uważać by nie wkładać za mało postaci, bo w czasie gry może się okazać, że macie dużo fajnych kart, tylko nie ma na kogo ich zagrać. Z innymi rodami też działają dobrze (głównie Martellowie). Frakcja dobra dla nowych graczy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz